Fortnite Vs PUBG
یحیی رحیمی

Fortnite یا PUBG؟ کدام یک عطش مبارزه شما را خاموش می کند؟

یحیی رحیمی 12 خرداد 1397 بدون دیدگاه
1,654 بازدید

همیشه یک سری جزئیات ریز وجود دارند که کسی به آن‌ها دقت نمی‌کند و در این میان فردی پیدا می‌شود و داغ حسرت را به دل همگان می‌گذارد. بازی‌های ژانر معروف به Battle Royale نیز از همین نوع هستند. سبک جدیدی از مبارزه که باید به‌صورت گروهی به پیدا کردن دشمنان بپردازید و دنیایشان را تاریک و سیاه کنید. شاید شروع‌کننده این سبک در بازی‌های ویدیویی، PlayerUnkown’s Battleground یا به‌اصطلاح دانلود بازی PUBG باشد. ده‌ها میلیون نسخه از این بازی تنها در روزهای اولیه قرار گرفتن در فروشگاه استیم به فروش رفت.

بعدازآن بود که همگان ایده نبردهای Battle Royale را درک کردند و با تمام قوا به ساخت چنین بازی‌هایی پرداختند که گل سرسبد آن‌ها، همان بازی Fortnite است. این بازی بعد از انتشار خود حتی توانست از PUBG نیز پیشی بگیرد و در حال حاضر یکه‌تاز بازی‌های این سبک حساب می‌شود. همیشه برای افرادی که رو به چنین بازی‌هایی می‌آورند سؤال بوده است که کدام‌یک از این دو را انتخاب کنند. ما امروز تفاوت‌ها و شباهت‌های بین دو عنوان را برای شما بیان می‌کنیم و انتخاب را در آخر به عهده شما می‌گذاریم.

گرافیک و طراحی محیط بازی اولین تفاوتی است که واقعاً به چشم می‌آید. PUBG راه واقع‌گرایی را پیش‌گرفته است و با ظاهری نظامی و همچنین سلاح‌های واقعی، موفق به خلق دنیایی تاریک و مخوف شده است. Fotnite اما شبیه کارتون است؛ دنیایی روشن و رنگی و کودکانه. شاید برای اولین بار حس کنید که به مهدکودک آمده‌اید اما حالت Battle Royale آن هوش از سر شما می‌برد. عجیب است که هر دو این بازی‌ها از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده می‌کنند و البته مشخص است که از کمپانی‌های متفاوت نیز سر درآورده‌اند.

Fortnite

اگر به هسته بازی و همان نبردهای Battle Royale نگاه بیندازیم، باید بگوییم که PUBG در تاروپود DNA خود، نشانه‌هایی از بازی‌های قدیمی‌تری دارد. یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این بازی پیش‌تر در خلق حالت Battle Royale برای بازی Arma شرکت داشت و همچنین تغییرات گسترده‌ای در این مادها، منجر به خلق بازی H1Z1: King of the Kill شد. این بازی بدل به اولین تجربه Battle Royale قبل از پا گذاشتن بازی PUBG به این عرصه بزرگ بود. باید گفت که PUBG تجربه در دسترس تر و همچنین روان‌تری نسبت به هم‌نسل‌های خود دارد و با توجه به پشت زمینه نظامی نیز، تاکتیک‌های جنگی زیادی در آن قابل‌استفاده است.

موارد گفته‌شده ما را به یک سؤال بزرگ می‌رساند:Fortnite چگونه در میان تمامی این بازی‌ها موفق به رقابت تن‌به‌تن با PUBG شد و حتی در آخر او را با فرسنگ‌ها فاصله جا گذاشت و خود تبدیل به یکه‌تاز این ژانر شد؟ باید گفت که Fortnite تاریخ توسعه خود را دارد اما جلوه‌های تصویری آن ترکیبی از Gears of War و همچنین مکانیسم وجودی Minecraft است. این بازی در ابتدا تجربه‌ای سریع و شل را همانند یک شوتر میدانی ارائه می‌داد و زیاد به Battle Royale نمی‌خورد. به‌هرحال استدیو Epic موفق به خلق تجربه خاص خود از Battle Royale شد و به‌سادگی تمامی قله‌ها و رکوردهای این سبک را درنوردید.

Fortnite در زمان انتشار خود 2 برتری کلیدی نسبت به PUBG داشت: اولین اینکه بازی کاملاً رایگان بود و همچنین برای هر دو کنسول‌های PlayStation 4 و Xbox One منتشر شد. این در حالی است که PUBG تنها برای کنسول Xbox One عرضه گردید اما باید بگوییم که بازی Fortnite برای خلق تجربه روان و پایدار خود شاهد راه دورودراز و آپدیت‌های پی‌درپی بوده است. حتی اگر بازی را روی رایانه خانگی خود بازی کنید و به سرتان بزند که فریم ریت را بالاتر ببرید، مشاهده خواهید کرد که هیچ‌گونه لگ و مشکلی در زمان اجرا نخواهد داشت.

Fortnite

اگر در مورد ایده کلی داستان حرف بزنیم باید بگوییم که تأثیر PUBG روی Fortnite غیرقابل‌انکار است. در هر دو این بازی‌ها نیاز به 60 ثانیه گرم کردن دارید و این مسئله در یک جزیره خالی از سکنه و دور از ساحل انجام می‌گیرد. 100 بازیکن سوار بر هواپیمایی بزرگ می‌شوند و یک چتر نجات شمارا به جزیره اصلی بازی و همان مکان اصلی کشت و کشتار می‌کشاند. به‌طور مداوم مجاب به حضور در دایره‌هایی خواهید شد که نقشه بازی را برای شما محدودتر می‌کنند و هیچ‌گاه مشخص نیست که مبارزه آخری در کدام‌یک از این دایره‌ها انجام می‌گیرد. در ابتدا همه دربه‌در دنبال سلاح، گلوله و بسته‌های خون می‌گردند و برای این کار ساختمان‌های زیادی در طول نقشه وجود دارد. بعدازآن است که می‌توانید مانند یک عقاب تنها، به شکار بروید و یا کمی منطقی‌تر عمل کنید و تیمی 4 نفره تشکیل دهید اما در آخر همه‌چیز یکسان پایان می‌یابد. آخرین فردی که از گروه زنده خارج شود به‌عنوان برنده در نظر گرفته می‌شود. این بازی در ایده کاملاً یکسان به نظر می‌رسند اما وقتی کار به عمل می‌کشد، همه‌چیز فرق می‌کند.

تفاوت بین درگیری‌ها در این دو بازی کاملاً واضح است. در مورد PUBG باید بگوییم که حرکات بازیکنان و همچنین شلیک تفنگ‌ها بسیار دقیق و حساب‌شده است. موقعیت‌های تاکتیکی بسیار پیش می‌آید و تمامی آن‌ها بستگی به جاگیری و استفاده مناسب از محیط برای نجات یافتن از چنگال دینمان تا به دندان مسلح است. بعضی‌اوقات لازم است که در میان بوته‌ها دراز بکشید و مدت‌ها منتظر طعمه خود باشید. هنگام تیراندازی در پشت سنگی جاگیری کنید و اینکه هنگام ورود به ساختمانی، تمامی زیروبم و گوشه‌های آن را بگردید مبادا کسی زرنگ‌تر از شما در آنجا کمین کرده باشد. سیستم تیراندازی سلاح‌ها دارای الگوهای مشخصی است و همچنین صدمه وارده آن‌ها نیز دارای مدل مشخصی است و وای به حال روزی که تیر بخورید! همه‌چیز به انتخاب سلاح بستگی ندارد و دقت عمل بسیار مهم است. PUBG تماماً در مورد محتاط بودن و دقت عمل است. این موضوع را نمی‌توان در مورد Fortnite گفت. شاید چند درجه از PUBG در این زمینه ضعیف‌تر باشد.

PUBG

البته که نشانه‌گیری تنها راه پیروزی در Fortnite است اما شیوه‌ای که مسلسل‌ها و تک‌تیرها در این بازی عمل می‌کنند بسیار شبیه به Unreal Tournament است تا منبع الهام PUBG و بازی Arma. راکت‌ها و نارنجک‌ها بخشی از مبارزات Fortnite هستند و اجازه نشان دادن هوش فردی را به بازیکن می‌دهد. Fortnite طبیعتی هرج‌ومرج مانند و جنبشی دارد و نمی‌توانید از اهمیت سازه‌های داخل بازی برای ادامه حیات خود صرف‌نظر کنید.

Fortnite شیرازه کارش را از حالت Save the World گرفته است و برای کسب پیروزی نیاز به درک این حالت از بازی دارید. با استفاده از تفنگتان قادر به نابود کردن سازه‌ها و تغییر آن‌ها هستید و محیط سبز داخل بازی نیز قابلیت تبدیل به چوب، آجر یا آهن را دارد و با استفاده از آن‌هاست که می‌توانید دیوار، پله و سقف بسازید. شک نکنید که در صورت شلیک به فردی در محیط باز بازی، او شروع به ساخت دیوار و پناهگاهی برای بقا از دست شما می‌کند. تپه‌های بزرگی وجود دارند که برای در امان ماندن از دست دشمنان جور وا جور طراحی‌شده‌اند و تنها لازم است که پلکان بزرگی بسازید و به آنجا پناه ببرید. ساخت سازه‌های داخل Fortnite بسیار راحت است و توانایی بسیار حیاتی برای ادامه گشت‌وگذار در بازی است.

 

در سوی دیگر اما PUBG قرار دارد و خبری از این مسائل دست‌وپا گیر نیست. PUBG به بازیکنان اجازه می‌دهد که بیشتر روی آماده‌سازی و تاکتیک‌های مبارزه تمرکز کنند و نجات از هر مبارزه اهمیت دوچندانی در این بازی دارد. برای زنده ماندن در این بازی نیاز به یک جلیقه ضدگلوله و یک کلاه خود دارید و افزونه‌های مخصوص سلاح‌ها نیز یار شما در این راه طولانی و مشقت‌بار هستند. مدیریت منابع کاری سخت در PUBG است اما Fortnite با دسته‌بندی آن به 5 جایگاه مختلف، مدیریت آن را آسان‌تر کرده است.

هر دو این بازی‌ها دارای نقشه‌های بزرگ و جذاب هستند اما وسایل نقلیه داخل PUBG مهم‌ترین برتری این بازی درزمینه رسیدن به نقاط موردنظر بدون گیر افتادن در دایره‌های مرگ و هم‌چنین افتادن در چنگال دشمنان آماده به رزم است. نبردهای تن‌به‌تن اما موضوع مناسبی برای مقایسه است. اگر در PUBG نزدیک شهر یا ساختمانی گیر افتاده باشید، می‌توانید در مکانی پناه بگیرید و به مشاهده رفتار فرد مقابلتان بپردازید تا به‌یک‌باره روی سر او خراب شوید. همان کاری که در Rainbow Six برای افزودن به شانس زنده ماندن خود انجام می‌دادید. Fortnite اما کاملاً فرق دارد. اگر بدانید که دشمن شما در طبقه دوم یک ساختمان قرار دارد، کافی است که با شلیک به ساختمان به او بفهمانید رئیس کیست و کل طبقه را سر او خراب کنید.

 

در Fortnite اگر تعداد بازیکنان باقی‌مانده به تعداد انگشتان دست برسد، حتماً خواهید دید که بازیکنان شروع به ساخت قلعه یا خانه‌هایی در منطقه امن خود برای در امان ماندن و همچنین نگهداری از مهمات خود می‌کنند. عجیب نیست که در Fortnite افرادی را ببینید که کمی مزه و طعم معماری را به کشت و کشتار نیز پیوند داده باشند. لحظات آخر PUBG اما یک جدال صبر و حوصله است. هرکسی که زودتر پیدا شود یا حرکتی ریسکی را با پرتاب نارنجک دودزا انجام داده باشد، کارش تمام است و همه باقی‌ماندگان چون مور و ملخ بر سر او خراب می‌شوند. همه‌چیز در مورد یک اشتباه کوچک است و دقیقاً همان‌جاست که کار یک‌دفعه به جدالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌شود و ترس و وحشت را تا آخرین میزان خود بالا می‌برد.

هر چه که بیشتر در این بازی‌ها غرق شوید، خواهید دید که هرکدام به چه صورتی تجربه Battle Royale را برای شما به ارمغان آورده‌اند. عطش مبارزه شما می‌تواند با PUBG یا Fortnite خاموش شود و این تنها بستگی به خودتان دارد که کدام‌یک از آن‌ها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که اگر علاقه‌مند به ساخت سازه‌ها و همچنین شوتری کمی فانتزی و دور از واقعیت دارید، Fortnite بهترین گزینه برای شما است. PUBG اما حس و حال یک شوتر تاکتیکی و دقیق را القا می‌کند و برای افرادی که حس مبارزات نظامی را با طعم Battle Royale می‌پسندند مناسب است. خوش‌حال می‌شویم تجربه خود را از این دو بازی در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameSpot

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.