جزییات نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال تشریح شد
نوید قادری

جزییات نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال تشریح شد

نوید قادری 7 خرداد 1396 بدون دیدگاه
1,364 بازدید

صبح امروز 7 خرداد ماه در نشستی خبری در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جزییات نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال که با همکاری دایرک و دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود، تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این نشست خبری با حضور دکتر سیدمحمد علی سیدحسینی به‌عنوان دبیر، دکتر بهروز مینایی به‌عنوان دبیر عملی و دکتر محمد حسین رضوانی به‌عنوان دبیر اجرایی این کنفرانس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدمحمدعلی سید حسینی با اشاره به فعالیت مرکز پژوهشی دایرک از دو سال قبل در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این مرکز از ابتدا دو مأموریت اصلی برای خود در نظر گرفته بود که یکی رونق در فضای پژوهشی پیرامون بازی‌های دیجیتال بوده و دیگری تهیه آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه. مرکز دایرک در این مسیر محصولاتی از قبلی آمار و داده‌های خارجی و پیمایش‌های داخلی و نیز حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و تألیف کتاب داشته است. در تکمیل فرآیند مأموریت‌های این مرکز کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال برگزار خواهد شد.

سیدحسینی در ادامه به برخی داده‌های آماری مرتبط با وضعیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سه پیمایش در سطح ملی و کشوری در حوزه بازی انجام شده که امروز می‌توان داده‌های آماری این گزارش‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کرد. این پیمایش‌ها در سال‌های 89، 92 و 94 انجام شده‌اند که به ترتیب در این سال‌ها 16، 18 و 23 میلیون نفر مخاطب بازی‌های ویدیویی در کشور بوده‌اند و هرسال این رقم رو به رشد بوده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر با مشاهده افزایش شرکت‌های ثبت شده و همچنین رشد صادرات بازی‌های موبایلی و PC در کشور می‌توان متوجه رشد بازی‌سازی در کشور شد و به همین دلیل با برگزاری این کنفرانس قصد داریم نشان دهیم در این حوزه پتانسیل بالایی از نظر آکادمیک و علمی وجود دارد و می‌خواهیم با این کنفرانس یک شبکه‌سازی بین کسانی که در حال پژوهش هستند اتفاق بیفتد.

سیدحسینی با اشاره به این‌که اولین دوره کنفرانس در سطح ملی برگزار می‌شود گفت: این کنفرانس از دوره دوم به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و به همین دلیل تلاش کرده‌ایم نام‌گذاری آن را به‌نحوی انجام دهیم که در زبان انگلیسی نمونه مشابه نداشته باشد. عنوان اختصاری «DGRC» نیز به همین منظور انتخاب شده است.

وی ادامه داد: این کنفرانس قرار است به صورت سالانه با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود و در این مسیر شورای سیاست‌گذاری کنفرانس با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌های مطرح کشور تشکیل شده است. این کنفرانس هر سال در یک دانشگاه برگزار خواهد شد و دایرک به‌عنوان دبیرخانه دائمی فعالیت خواهد کرد.

اولین دوره این کنفرانس با میزبانی دانشگاه علم صنعت و در تاریخ دوم آذرماه برگزار می‌شود و همزمان مرکز دایرک به‌عنوان دبیرخانه مستقر و ثابت این رویداد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دبیر کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال هوش مصنوعی، جنبه‌های فنی و معماری، گرافیک رایانه‌ای، پردازش بازی‌ها، بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی، ابعاد رفتار اجتماعی بازی‌ها، تعامل پژوهشی در بازی‌ها، هنر و طراحی بازی‌ها، اقتصاد و مدیریت و کسب و کار در بازی های دیجیتال را 9 محور اصلی این کنفرانس دانست و افزود: اعضای کمیته علمی این کنفرانس نماینده رشته‌هایی همچون علوم کامپیوتر، ارتباطات، اعصاب، علوم شناختی، روانشناسی، علوم پزشکی، مدیریت، انیمیشن و سینما، علوم تربیتی و ریاضی هستند.

جایگاه یک مجله علمی و پژوهشی در حوزه گیم خالی است

در ادامه این نشست بهروز مینایی مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان دبیر علمی کنفرانس، ضمن اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان نقطه تلاقی 5 وجه «سرگرمی، صنعت، هنر، آموزش و رسانه» برگزاری این کنفرانس را در راستای توجه همزمان به این وجوه توصیف کرد.

دکتر مینایی اظهار داشت: از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تعامل خوب و سازنده‌ای برقرار کردیم و مجموعه سنگینی از دانشگاه‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای به میدان آمدند. دانشگاه اصفهان در سال‌های 94 و 95 همایش تحقیقات بازی‌های رایانه‌ای را برگزار کرد. حوزه مصرف و ابعاد فقهی و حقوقی در آن همایش مطرح بود. در حوزه سلامت نیز دکتر رضوانی همایش بازی و سلامت را طراحی کردند.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال بیان کرد: تمام ابعاد فنی، مهندسی، علوم انسانی، فقهی و پزشکی در این کنفرانس مدنظر قرار گرفته شده است. تولید ادبیات در این حوزه به خصوص برای اقشار دانشگاهی بسیار ضروری است و جایگاه یک مجله علمی و پژوهشی در حوزه گیم خالی است که امیدوارم این خلا مرتفع شود.

دبیر علمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی، پردازش بازی‌های دیجیتال، تعامل پذیری در بازی‌های دیجیتال، جنبه‌های فنی، الگوریتم‌ها و معماری‌های بازی‌های دیجیتال، گرافیک رایانه‌ای، اقتصاد، مدیریت و کسب و کار بازی‌های دیجیتال، ابعاد رفتاری و اجتماعی بازی‌های دیجیتال، هنر و طراحی بازی‌های دیجیتال، بازی‌های جدی و بازی وارسازی 9 محور اصلی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال هستند.

مینایی با اشاره به اینکه تمامی ابعاد علمی، فنی و سرگرمی بازی‌های دیجیتال در طراحی بخش‌های مختلف این کنفرانس مدنظر قرار گرفته اظهار امیدواری کرد این رویداد بتواند بخشی از خلأ علمی و رسانه‌ای در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در کشور را جبران کند.

ایران 2000 بازی‌ساز دارد، بریتانیا 12000 بازی‌ساز

دکتر رضوانی دبیر اجرایی این رویداد هم در ادامه نشست خبری با تشریح کارگاه‌های جنبی و اصلی این کنفرانس به تشریح وضعیت آکادمیک رشته‌های مرتبط با بازی‌های دیجیتال در دانشگاه‌های سراسر کشور پرداخت.

وی افزود: در سال 94 برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای مورد پردازش قرار گرفت. در سال 95 توسط شورای فضای عالی مجازی تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، مهمترین محور در این بحث آموزش بود. طبق تحقیقات به عمل آمده 2 هزار نیروی بازی‌ساز در کشور احصا شده است در حالی که بریتانیا 12 هزار نیروی بازی‌ساز دارد. این فاصله نشان می‌دهد که بایستی در تربیت نیروی انسانی کار گسترده‌ای صورت گیرد.

رضوانی تأکید کرد: اینکه برای این رویداد شورای سیاست‌گذاری متشکل از نمایندگان 14 دانشگاه، 7 جلسه تشکیل داده و کلیه جزئیات را مورد بررسی قرار داده است در قیاس با سایر کنفرانس‌های مشابه در کشور، یک اتفاق قابل توجه و استثنا است.

دبیر اجرایی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با بیان اینکه حدود 8 کارگاه در این کنفرانس خواهیم داشت، افزود: کارگاه‌ها در سه محور فنی، هنری و طراحی و مطالعات بازی برپا می‌شوند.

براساس زمان‌بندی انجام شده،‌ 15 شهریور آخرین مهلت ارسال پیشنهاد برگزاری کارگاه‌ها، 20 شهریور آخرین مهلت ارسال اصل و چکیده مقالات، 15 مهر تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات، اول آبان آخرین مهلت ثبت‌نام نهایی و ارسال نهایی مقالات و دوم آذر تاریخ برگزاری یک روزه کنفرانس خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کنفرانس به نشانی http://www.dgrconf.com مراجعه نمایند.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.